reklama

Kulturny sok - The Bronx

Co je to ina kultura? Co su to kulturne rozdiely? Su to odlisnosti zapadneho Slovenska od vychodneho, alebo nebodaj existuju aj vacsie rozdiely? Neviem, ale tak velmi chcem skusit, to, co vsetci nazyvaju ina kultura a tak sa pustam do novych zazitkov, objavovania, pribehu, ktory ma meno The BRONX.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)
Veselo na hodine matematiky?
Veselo na hodine matematiky? 

Ano, chcem napisat niekolko pribehov z jednej znamej Newyorskej stvrti. Bolo to velmi jednoduche rozhodnutie, akcne filmy nepozeram a kolko sa toho uz narozpravalo... Takze zacinam (september 2003) ako ucitelka matematiky na strednej statnej skole v Bronxe....

Dostala som sa do skoly, ktora ma 4000 ziakov a 32 matikarov. 8.9 zacinala skola nazivo a v tento den som videla prvy krat deti, ktore budem ucit. Deti ...hovorim o 2 metrovych a metrak vaziacich cernochov (nie som rasista, ale toto je moja prva skusenost) a este to oblecenie... pudlo medzi kolenami, silonove satky uviazane na hlave Do-ragy, poprepichovane usi, nosy atd...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A tak prisiel den, ked sme sa stretli v triede... moja anglictina bola v tej chvili dobra akurat na to, ze som odpisala z papiera na tabulu, "v triede nebudeme jest pit, ziadne prikrivky hlavy "... a este som sa im predstavila. Pri pohalde na 7-10 deti v triede a vsetkych ciernych som sa nezmohla na nijake improvizovanie. Postupne sa tie deti zacali trusit a po dvoch tyzdnoch som ich mala skoro vsetky teda zhruba 25-29 v triedach prepadlikov class a 16 vo freshmen triedach. Kedze tu prejde rocnikom 20 percent deti, tak ucime viac repeators (prepadlikov) ako tych, co su na danom kurze prvykrat. Samozrejme neskor to bolo zo dna na den lepsie a lepsie, dost casto som ich prosila, aby ma opravovali v anglictine, tym som si ich trosku ziskala a zhruba po dvoch tyzdnoch mi uz ani neprislo, ze som medzi nimi sama biela.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Jeden bezny den ocami ziaka:

Pride pred skolu, postavi sa do rady a pocka kym sa dostane ku sceneru a detektoru kovov, prejde svojou ID kartou cez snimac v pocitaci, da si dole opasok, prejde detektorom, vsetky ostatne veci idu cez scaner, ci sa tam nenachadza nejaka zbran,noz, ostry predmet, bomba, mobil alebo nieco podobne.
Kazdy den absolvuje 8 hodin, vsetky kazdy den v tom istom poradi, teda tu je rozvrh len na jeden den. Medzi hodinami su 3 minutove prestavky, len na presun do inej triedy, jedna z tych hodin je obed a jedna telocvik. Na WC sa chodi iba cez hodiny a na specialny preukaz, ktory ma kazdy ucitel. Na
skole mame asi 50 policajtov, v pripade, ze vidia nejake dieta cez hodinu na chodbe, legitumuju ho a
ked spominany pas nema je v pruseri . V lepsom pripade ho dovedu do triedy v horsom sa kona disciplinarne konanie, vola sa rodicom atd... Dalej mame tzv deanov, co su ucitelia s pravomocami policajtov, teda mozu sa deti dotykat (normalny ucitel by bol stihany za obtazovanie). Kazde dieta travi kazdu hodinu s inymi spoluziakmi, aby sa nevytvarali gangy, ktorych je tu nespocetne mnozstvo podla toho, ku akej mensine kto patri, stvrti, kde byva alebo len tak aky styl hudby ci kultury uznava . Na skole mame aj vazenie, jaslicky pre deti nasich deti a mnoho dalsich veci, co som si myslela, ze existuju len vo filmoch. Do tohoto mementu som ani ja nerozumela, preco to nemoze fungovat ako u nas, ale presli prve 4 dni a bola som svedkom brutalne bitky , v ktorej bolo priblizne 50 zuscastnenych. Ked sa nejaka bitka zomelie, v tu ranu je na skole strasny chaos, deti vybiehaju z tried, kazdy gang pomaha tomu svojmu, tecie krv, vytrhane vlasy, dotrhane saty, dokopane tela lezia na zemi. Prichadza radovo 15 policajtov a vsetko sa cisti, deti odchadzaju v putach do vazenie, v horsom pripade v bezvedomi do nemocnice a cela skola je hore nohami.Takze po velmi kratkom case som prisla na to, ze to nie je a ani nebude o matike, ale o tom ako prezit spolocne kazdy den 45 minut. Takze sme zacali od zaciatku, akoze pozdravit sa po prichode do triedy, doniest si pero, papier, pocas hodiny si ho aj vybrat, ak nahodou niekoho dostanem k tabuli, ze je velmi rozumne pisat na kraj a nie rovno do stredu, ze ak by vydrzali sediet pocas 45 minut, ze to by bolo super. V prve dni som povazovala za uspech, ze mi deti nevybiehali dvermi von, lebo kazda trieda ma dvoje dveri a ze sa nebili tak, ze som musela volat policajtov do triedy. Proste to treba zazit, to som nevidela v ziadnom filme. A potom som sa zacala pomalicky vnarat do ich zivotov a z casti som ich pochopila a vsetky moje deti strasne lubim. teda su to deti, ktore maju 5-7 surodencov, o ktore sa musia starat, niektore deti maju rodicov narkomanov, alkoholikov a rovno zo skoly idu do roboty. Niektore dievcata maju v 15-17 rokoch svoje vlastne deti, maju strasne psychicke problemy, cmulaju si cele prsty niekedy aj dva az tri naraz, spia na hodine, pripadne sa musia prechadzat po triede ako nahle sa pokusim nejakym sposobom usadit ich, zacnu neuveritelne vrieskat, hadzat stolicky, knihy a nakoniec aj tak ujdu z triedy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


No a nieco pekne na zaver: mam aj jeden silny zazitok, na rodicovske prisla ziacka s maminkou, dievca sa rozbehlo z konca chodby vyskocilo mi na ruky a dala mi pusu na lice, jej maminka nechapala dalsich 5 minut a moji kolegovia o tom hovorili este dalsie dva dni. Takze aj pre toto sa oplati rano vstat ist do skoly a rozdavat tak vzacny a tu bohuzial nepoznany cit LASKU, len malickostou im dat kazdy den najavo, ze mi na nich zalezi a nie su pre mna jednym alebo jednou z mnohych.

Elena Rodriguez

Elena Rodriguez

Bloger 
  • Počet článkov:  27
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Šťastne vydatá za PuertoRičana so španielskym piezviskom. Rada spoznáva jednoduchých ľudí, ťešiacich sa z každého nového dňa. Snaží sa nebyť závislá od peňazí a zachovať si svoju jednoduchosť.Pracuje ako učiteľka matematiky na strednej škole v Bronxe (New York). Zoznam autorových rubrík:  z BronxuMoje pocitySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu