Ako zastaviť novodobý trend nečítania?

Autor: Elena Rodriguez | 28.6.2006 o 3:26 | Karma článku: 12,66 | Prečítané:  3706x

Nové trendy technológií k nám nepochybne prichádzajú aj z USA. No ja chcem napísať o novodobom antitrende, ktorý k nám pomaly, ale isto prichadza a tým je nečítanie.  USA s nim už nejaký čas bojuje, a preto sa aj v pedagogickom minime v USA požaduje 6 kreditov z čítania, teda rôznych techník čítania. Keďže na Slovensku som žiaden taký predmet nemala, musela som absolvovať dva takéto kurzy.  Dozvedela som sa akoby sme mali správne čítať deťom knihu, či rozprávku. A ta sa to pokúsim zhrnúť. No, ale aby som nepredbiehala..Pracujúcim rodičom zostáva čoraz menej času na rozprávky a detské knižky, veď načo aj, keď dieťa si môže v kľude pozrieť rozprávku v televízore a pre rodiča je to nepochybne menej namáhavé, najmä po vyčerpávajúcom pracovnom dni...

A tak sa dieťa dostáva do kontaku s knihami často až v škole. Tu niekde sa problém rodí. Postupom času sa naučí správne dekódovať (vyslovavať napísané) slabiky, slová a vety, ale v hlave sa mu nevytvára žiaden obraz a súvislosti.  Dieťa si pestuje nenávisť k čítaniu, nechce čítať berie to ako povinnosť a ešte k tomu veľmi nudnú.  Odtialto je veľmi blízko k štádiu kedy sa dieťa začína považovať za čitateľa pod stupňom svojho vývoja (reader below his level) a prichádza na rad učiteľ, špecialista na čítanie. Náplne práce tohoto povolania som ani ja dlho nerozumela, no chcem sa s vami podeliť, čo som si z týchto kurzov odniesla. Všetky (pre mňa) nové stratégie a postupy opíšem konkrétne na rozprávke Perníková chalúpka a budem predpokladať, že daná knižka je obrázková.


Učiteľ prečíta nadpis knihy (rozprávky) a pomaly otáča listy v knihe, pričom všetky deti vidia obrázky. V triede je ticho a deti si skladajú mozaiku v hlavách. Po dokončení knihy sa učiteľ pýta detí, čo sa v roprávke stalo a predpovede detí zapíše heslovite na tabuľu. , vrátane postáv a  ich vzťahov (napr. deti sú súrodenci).
Tu nasleduje  čítanie strany po strane, každú dva krát, pričom deti  vyhodnocujú svoje predpovede, prípadne pridávajú ďalšie.

Ďalším krokov sú otázky, ktoré sa delia do 5 kategórií:

1) vedomostné, týkajúce sa textu napr. Prečo jedli deti perníky?

2) otázky porozumenia napr. Ako sa podarilo deťom ujsť?

3) aplikácia, napr. Ako sa mohli deti vyhnúť ježibabe?

4) otázky analýzy, napr.Keby si bola ježibaba čo by si urobila?

5) syntéza, napr. Prerozprávaj príbeh očami ježibaby, aké mala ježibaba pocity?

Po odpovedaní otázok rôznych kategórií, deti vymenujú vlastnosti všetkých postáv a vysvetlia dôvod, prečo by danú vlastnosť prisúdili a komu.

 Ďalej nasleduje vytváranie súvislostí a to v troch kategóriách.

1) text a ja, deti si vyberú konkrétnu vetu z knihy a napíšu, čo im to pripomínalo z ich osobných skúseností. Napr. Aj ja som sa tak veľmi bál keď som sa zasekol vo výťahu.

2) text a text,  porovnanie dvoch rozprávok, čo bolo podobné? Napr. V rozprávke o 12 mesiačikoch  mi macocha pripomínala ježibabu, lebo ......

3) text a realita, skutočnosť, ktorú vedia zo skúseností. Napr. chalúpka nemôže mať strechu z perníkov,  lebo by počas dažda premokla.

Medzi ďalšie aktivity podporujúce  myslenie detí patrí  kreslenie postáv, chalúpky atd.. , pečenie perníkov, ich maľovanie a následné postavenie vlastnej chalúpky, výlet do lesa alebo napísanie vlastnej rozprávky s ježibabou.


No a na záver musím vyjadriť prekvapenie, ako som sa ja mohla naučiť čítať bez týchto všemožne pepracovaných otázkach, teórií a aktivitách podporujúcich vžitie sa do deja? Alebo to naši učitelia už dávno používajú len ja som bla vtedy príliš malá na to, aby som si to uvedomovala? Jedno viem isto, moje novo nadobudnuté znalosti si  budem v lete overovať na mojej neterke Ninke.

Ak máte s niečím podobným skúsenosti ako rodičia alebo učitelia napíšte mi o tom. Mňa to veľmi zaujalo, aj keď to asi na hodinách matematiky veľmi nevyužijem.





Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Českí veriaci: Slováci, s Pavlúsom ste prišli o veľa

Evanjelický farár Jakub Pavlús, ktorého prepustili za názor na homosexuálne manželstvá, si našiel nový zbor na Morave.

KOMENTÁRE

Čo je prípad Pavlús oproti kotlebovským kňazom

Zdá sa, že cirkvi si nešťastne vybrali nepriateľa.


Už ste čítali?